DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
Limpahan puji kehadrat Allah Azza Wajalla atas limpahan kurniaan nikmatNya yang tidak terhingga dan tidak mampu dihitung dan dibilang.Selawat dan Salam rindu buat junjungan Rasulullah SAW yang senantiasa bersusah payah buat umatnya dan yang senantiasa mendoakan kebaikan buat umatnya agar senatiasa berada dalam rahmat dan kasih sayang ilahi .
Indahnya Islam yang senantiasa menitikberatkan setiap perilaku penganutnya dengan undang-undang dan peraturan islami yang meliputi segala perkara(syumul) supaya senantiasa hambaNya berada dalam payungan rahmat ilahi dan menjauhi perkara yang memudaratkan diri. Dan hari ini al-fuqair ingin berkongsi tentang ilmu yang menjadi asas dalam ISLAM dan ilmu yang menjadi wasilah untuk ubudiyyah terhadap Sang Pencipta iaitu Ilmu Fiqh
Beberapa minggu yang lalu kami telah memulakan pembacaan kitab Minhaj Tolibin bersama Al-Ala’mah Al-Muhaddis Sheikh Mahmud Said Mamduh dan kitab kitab Bulughul Maram, yang mana kedua-dua kitab ini adalah sumber ilmu yang berkaitan dangan ilmu Fiqh. Perbincangan kita pada hari ini adalah berkaitan lebih dengan kitab Minhaj Tolibin karya AL-Imam An-Nawawi.Kitab minhaj adalah kitab muktamad ijtihadnya dalam mazhab As-syafie. Disebabkan corak atau keadaan kehidupan di Malaysia berteraskan fiqh as-Syafie maka kita sama -sama akan perbahaskan kitab ini bersama.
Antaranya:- 1. الأقوال adalah perkataan/pendapat Al-Imam As-Syafie padanya:-
1.الأظهار =ada 2pendapat Imam Syafie yang kuat, tetapi yang paling kuat diletakkan الأظهار
2.المشهور = pendapat Imam Syafie yang lemah
2.الأوجه adalah perkataan/pendapat ashab As-Syafie(Para Imam Mazhab Syafie) padanya:-
1.الأصح =pendapat Ashab Shafie yang paling kuat
2.الصحيح =pendapat Ashab Shafie yang lemah
3.المذهب adalah terdiri daripada beberapa طريقة (jalur) contohnya dari iraq dan mesir dan ada beberapa qaul atau wujuh yang dibincangkan oleh ashab syafie maka datang mujtahid tarjih mensahkan pendapat tersebut lalu menjadi mazhab
4. النص adalah pendapat imam Syafie dan dhaif(lemah)
5. الجديد adalah pendapat Imam Syafie di Mesir
6. القديم adalah pendapat Imam syafie di Iraq
7. قيل adalah pendapat yang lemah yang akan digunakan dalam menentukan الأصح atau الصحيح
8. قلت adalah perkataan Imam Nawawi yang dimulakan dalam kitab Minhaj untuk membezakan isi asal kitab Muharror
9. و الله أعلم adalah perkataan Imam Nawawi yang diakirinya dalm kitab Minhaj untuk membezakan isi asal kitab muharror.
SAMBUNG……..
No comments:
Post a Comment